فصد خون غرب تهران
برزگران
خشکشویی
تصفیه آب
ابزار رویان>

انتخاب صفحه

فصد خون شمال تهران

زیبایی در سیره رسول خدا

رسول رحمت و مهربانی در جامعه ای ظهور کرد که آداب اجتماعی از جمله آراستگی و زیبایی، هم در ظاهر و هم در رفتار و کردار در پایین ترین حد آن بود.

سیره و روش زندگی پیامبر خدا می تواند چیزهای زیادی به ما بیاموزد ، این که چگونه می توانیم آداب اجتماعی را در ظاهر خود حفظ کنیم و همیشه مرتب و منظم بوده و در آراستگی زبانزد خاص و عام باشیم .

نظافت و پاکیزگی

همه می دانند که شرط اول زیبایی ، نظافت و پاکیزگیست ، پیامبر اکرم(ص) می فرماید : النظافة من الایمان

(بحارالانوار ، ج۲۱، ص۲۵۷، باب ۳۰؛ طب النبی، ص۱۹) ؛ پاکیزگی جزئی از ایمان است .

در حدیثی از قول پیامبر اکرم(ص) در مورد شخصی آلوده چنین آمده است : ان الله تعالی یُبغِضُ الوَسِخَ و الشَعِثَ

(کنزالعمال، ج ۱۷، ص۱۸۱) ؛ خداوند متعال شخص آلوده و ژولیده را دشمن می دارد.
پس اگر کسی خود را پیرو رسول خدا می داند و می خواهد به سبک ایشان زیبا باشد ، باید در قدم اول نظافت را بیش از پیش رعایت کند.
آن حضرت موهای سر خود را با برگ سدر می شست و روغن بنفشه می مالید . عادتش این بود كه به آینه نگاه می كرد و موی سرش را صاف می كرده و شانه می زد و گاه این كار را در برابر آب انجام می داد .
(مكارم الاخلاق، ج۱، ص ۱۳۵-۱۳۷)

 

سدر

 

نظافت دهان و دندان نیز، سیره ی پیامبر نور و رحمت است، ایشان همیشه پیش از خواب مسواک می زد و هرگاه می خوابید مسواک را بالای سر خود می گذاشت ، و وقتی از خواب بیدار می شد، ابتدا مسواک می زد .
(محمّدباقر مجلسی، بحار، ج ۱۶، ص ۲۵۳)

آن حضرت بر موی سر و صورت ، روغن خوش بو کننده می زد و در سفرها هرگز شیشه روغن ، سرمه دان ، مسواک ، قیچی و شانه را فراموش نمی کرد.ایشان هر جمعه ناخن ها را می گرفت، شارب را کوتاه می کرد و برای زدودن موها ، بر بدن خویش نوره می کشید .
( سید محمّدحسین طباطبائی، سنن النبی ، ص ۹۴)

ایشان به مردان توصیه می کرد ناخن خود را کوتاه کنید و به زنان می فرمود که ناخن خود را کوتاه نکنید و برای زینت ، کمی ناخن خود را بلند نگه دارید.
(وسائل الشیعه،ج ۱، باب ۸۱ ،ح۱)

همچنین رسول خدا(ص) به زنان اجازه می داد تا موهای خود را با رنگ بیارایند ، ایشان به زنان همسردار فرمود : «خود را با رنگ برای شوهرانشان آرایش دهند و زنان بی همسر را دستور داد تا دست های خود را حنا ببندند تا به دست های مردان شباهت نداشته باشند.»
(وسائل الشیعه، ج ۱، ص ۴۴۴، ابواب آداب الحمام)

استفاده از عطر

شما چقدر برای خوش بو شدنتان هزینه می کنید؟ در روش زندگی پیامبر خدا داریم که هزینه ی عطر ایشان از هزینه ی خوراک ایشان بیشتر بوده است ، ایشان همواره مواد خوش بو کننده استفاده می کرد ؛ چنان که هرگاه از راهی عبور می کرد و دیگران به آنجا می رسیدند، به واسطه بوی عطر ایشان ، می فهمیدند که آن جناب از اینجا عبور کرده است .
( سید محمّدحسین طباطبائی، سنن النبی، ص ۶۳)

دستوراتی هم برای استفاده از عطر به امت خودشان داده اند، به عنوان مثال: عطر زنانه باید خوش رنگ و دارای بوی ملایم باشد و عطر مردانه باید کمرنگ و از بوی تندی برخوردار باشد.»
( وسائل الشیعه، ج ۱، ص ۴۴۴ ، باب ۱۳ ، ابواب آداب الحمام)

 

یک داستان

روزی مردی در خانه پیامبر(ص) آمد و اجازه ورود خواست. آن حضرت طبق معمول در آینه نگاه می كردند و سر و صورت خود را مرتب و آراسته نمودند. عایشه به پیامبر(ص) عرض كرد: یا رسول الله! تو برترین فرزندان آدم و پیامبر پروردگار جهانی، در برابر ظرف آب می ایستی و موی سر و صورت خود را مرتب می كنی!؟
رسول اكرم(ص) فرمود: ای عایشه، خداوند دوست دارد وقتی بنده اش برای دیدن برادرانش از خانه بیرون می رود، خود را مرتب و آراسته كند .
(مكارم الاخلاق، ج۱، ص۱۸۳)

در جای دیگری آن حضرت فرموده اند : خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد و دوست می دارد اثر این نعمت خود را بر بنده اش ببیند (با برخورداری به جا و به موقع از آن نعمت استفاده کند) و خداوند دشمن می دارد این که خود را به فقر و سختی افکند (از نعمت های خود استفاده ی شایسته نکند) و یا تظاهر به فقر نماید).
(میزان الحکمه، جلد۳، ذیل زیبایی )
آراستگی و زیبایی همان راهی است که پیامبر خدا ما را بدان راهنمایی کرده است و چه خوب است انسان مومنی که از این راه خارج نشود.

درباره نویسنده

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 1 =