فصد خون غرب تهران
برزگران
خشکشویی
تصفیه آب
ابزار رویان>

انتخاب صفحه

فصد خون شمال تهران

چگونه نوجوانان را تشويق به مطالعه كنيم؟

چگونه نوجوانان را تشويق به مطالعه كنيم؟

به علاقه فرزندتان در انتخاب كتاب احترام بگذاريد

مدرسه ها تعطیل است و فرزندان دلبندمان در منزل هر یک به نحوی مشغول سرگرم کردن خودشان هستند.
از آنجائیکه مطالعه بعنوان یکی از بهترین روش ها برای گذران مفید وقت است در این نوشته سعی بر آن داریم با راهکارهایی موثر این عادت خوب را در نوجوانان‌مان تقویت کنیم و شما خانواده های عزیز بادصبا را در این مسیر راهنمایی نماییم.

فضای مجازی و اینترنت قاتل عادت مطالعه

تا آنجا که امکان دارد فرزندتان را تشویق کنید به جای مطالعه مطالب پراکنده فضای مجازی به مطالعه کتاب رو بیاورد. این روزها به خاطر وجود فراوانی کانال‌ها و صفحه‌های به ظاهر علمی، بعضی از افراد احساس می‌کنند که مطالعه کافی دارند.
از آن جا که این مطالب کوتاه و پراکنده هستند، تاثیر کتاب را ندارند. ممکن است نوجوان‌تان سواد اینترنتی‌اش را دلیلی بر عدم مطالعه کردنش بداند.
تا آنجا که امکان دارد برای ساعات استفاده از اینترنت در منزل محدودیت‌هایی اعمال کنید و در عوض با خرید و امانت کتاب‌های مورد علاقه نوجوان، او را تشویق کنید که سوالاتش را از کتاب‌ها پیدا کند.
به جای دانلود کتاب‌های صوتی و مجازی، سعی کنید وی را به مطالعه کتاب حقیقی تشویق کنید.

عضویت در کتابخانه‌ها و فضای مطالعاتی

برای تفریح یک روز با وی وقت بگذارید و با هم به فروشگاه کتاب بروید یا در کتابخانه محلی‌تان عضو شوید. با نوجوان‌تان ساعات دو نفره مطالعه هفتگی داشته باشید.
سعی کنید این فضا را برای نوجوان دلپذیر کنید. مثلا اگر نوجوان‌تان به مطالعه در پارک یا کافه علاقمند است در این فضا به مطالعه بپردازید.
لازم نیست کل ساعتی که در فضای مطالعه هفتگی هستید به مطالعه بپردازید. سعی کنید کتاب مد نظرتان را با یکدیگر تحلیل کنید.
هر چند محور این نشست هفتگی به نام کتاب است ولی اگر هفتاد درصد این زمان به خنده و صحبت گذشت، سخت نگیرید.

به علاقه فرزندتان در انتخاب کتاب احترام بگذارید

بعضی از والدین از این که فرزندشان به خواندن ادبیات یا رمان بپردازد، می‌ترسند. بعضی دیگر از والدین این مطالعات را اصلا جز ساعت مطالعه فرزندشان به حساب نمی‌آورند.
به جای اینکه سلیقه مطالعاتی وی را رد کنید سعی کنید با دوستی و احترام به سلیقه وی مطالعه‌اش را به مرور زمان به سمت خواندن نمونه‌های غنی تر حوزه مورد علاقه‌اش سوق دهید.
مثلا اگر فرزندتان به خواندن رمان‌های به اصطلاح زرد علاقه مند است، مدتی با احترام به انتخابش و تحلیل رمان هایی که می‌خواند زمان دهید تا سلیقه‌اش پخته شود.
به مرور زمان با پیشنهادهای هوشمندانه رمان‌های بهتر و غنی تر ذهن وی را برای پذیرش سطوح بالاتر آماده کنید. این پرش نباید آنقدر زیاد باشد که نوجوان آن را پس بزند.
صبر داشته باشید و از نوجوانتان توقع نداشته باشید یک روزه به خواندن رئالیسم جادویی علاقمند شود.

کتاب هدیه دهید

به مناسبت‌های مختلف به وی کتاب هدیه دهید. مثلا اگر به تازگی با دوست صمیمی‌اش به مشکل برخورده است، در اولین مناسبت به وی کتابی در مورد دوست‌یابی یا دلجویی هدیه دهید.
برای تشویق وی در هر زمینه‌ای بهترین هدیه کتاب است. اگر فرزندتان در ورزشی فعالیت دارد، پس از هر پیشرفت کتابی به او هدیه دهید که وی را در مسیر هدفش تشویق می‌کند.
مطالعه در هر زمینه‌ای که نوجوان‌تان به آن علاقه دارد، به وی کمک می‌کند تا در آن زمینه موفق‌تر باشد.

فضای مناسب مطالعه در منزل ایجاد کنید

در بعضی خانواده‌ها عادت بر این است که تلویزیون همه ساعات روز بی جهت روشن است. به جای آن ساعاتی را در روز به آرامش و خواندن کتاب در کنار خانواده بپردازید.
این ساعات در روز بهتر است در آرامش و پس از کار روزانه باشد. این ساعات روزانه را به بهترین نحو برای خانواده دلنشین کنید تا فضای ذهنی مثبتی از مطالعه در ذهن فرزندتان نقش بگیرد.

خرید هفتگی یا ماهانه

بسته به بودجه خانواده، ماهانه یا هفتگی مبلغی برای خرید کتاب در نظر بگیرید. یک کتابخانه خانوادگی داشته باشید و با توجه به نظرات مختلف اعضای خانواده به تکمیل کتابخانه خانوادگی‌تان بپردازید.
همه‌ی اعضای خانواده را در ساماندهی و تکمیل کتابخانه شریک کنید.

تیم تحریریه نت نوشت

درباره نویسنده

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − دو =