فصد خون غرب تهران
برزگران
خشکشویی
تصفیه آب
ابزار رویان>

انتخاب صفحه

فصد خون شمال تهران

بسکتبال انتخابی المپیک؛ آغاز مسیر ساخت افسانه

تیم ملی بسکتبال ایران با ترکیبی متحول شده راهی نبرد سختی شده که پایان آن سهمیه المپیک برای تیم قهرمان است. ترکیب جدید ایران راهی طولانی را از دو ماه و نیم قبل پیموده و به تیمی تبدیل شده که حالا بسیاری آن را “دوست داشتنی”‌ می‌خوانند.

مسیر بسکتبال ایران

فدراسیون بسکتبال پس از پایان سوپرلیگ بسکتبال مدتی جوانب امر را برای یکی از دور از ذهن‌ترین تصمیمات چند سال اخیر سنجید و در نهایت تصمیم گرفت ترکیبی از بازیکنان کمتر از ۳۰ سال را برای حضور در مسابقات انتخابی المپیک فرخواند. حامد حدادی و اوشین ساهاکیان در این ترکیب بزرگان تیم محسوب می‌شدند و خبری از ستاره های همیشگی یعنی مهدی کامرانی، صمد نیکخواه بهرامی و حامد آفاق نبود.

نبرد تمدن های کهن در تورینبا این اوصاف شروع کار تیم ملی کم حاشیه نبود؛ اما ترکیب جدید به تدریج جای خود را در جامعه بسکتبال باز کرد. تیم ملی در نخستین سفر خارجی به اردن سفر کرد و در مسابقات قهرمانی غرب آسیا بدون حامد حدادی به قهرمانی رسید. ملی پوشان ایران از اردن مستقیما راهی فیلیپین شدند و دو بازی دوستانه با تیم ملی این کشور انجام دادند و پس از آن به تورنمنت اطلس چین رفتند. جایی که خوش بینی ها را درباره شرایط تیم جدید افزایش داد،‌ حامد حدادی به ترکیب اضافه شد و تیم به قهرمانی رسید.

بازیکنان تیم ملی پس از تورنمنت اطلس تنها چند روز فرصت استراحت در تهران داشتند و تمرین سبکی در روز آخر انجام داده و راهی لتونی شدند.
بائرمن: به خودمان شک نمی کنیم

تیم ملی در اردوی لتونی نتیجه جالبی کسب کرد و با اختلاف دو امتیاز، نیوزیلند را شکست داد. بازی دوم تورنمنت مقابل لتونی با شکافتن ابروی حامد حدادی،‌ اخراج وی به خاطر اعتراض و باخت با اختلاف زیاد تا حدودی پر حاشیه شد؛ اما درک بائرمن سرمربی تیم ملی بعد از این بازی تاکید کرد: ” هیچ منفی گرایی، متهم کردن و شک به خود در تیم وجود ندارد. از تجربه این بازی استفاده می کنیم، نتایج مناسب را استخراج می کنیم، با هم می مانیم و قویتر بر می‌گردیم. به همین سادگی”

ملی پوشان ایران بعد از این سفر به لیتوانی رفتند و در آخرین بازی تدارکاتی پیش از سفر به تورین موفق به شکست تیم دوم لیتوانی شدند. به این ترتیب دوران آماده سازی چند ماهه تیم با تعداد زیادی برد و دو باخت به پایان رسید.

اوضاع حریفان

یونان و مکزیک نخستین حریفان ایران در گروه الف تورنمنت انتخابی هستند که تنها در صورت پیروزی مقابل یکی از این تیم ها،‌ امکان صعود به دور دوم و رویارویی با تیم های گروه ب پیش می آید. اخبار سایت فدراسیون جهانی بسکتبال (فیبا) در چند روز گذشته از تغییرات لحظه آخری حریفان ایران حکایت داشت و برخی از این تغییرات به نفع تیم کشورمان بود.

گوستاوو آیون ستاره تیم ملی مکزیک که قرار بود در تورین به این تیم اضافه شود، جمعه اعلام کرد که به دلایل شخصی و حرفه ای به تیم ملی نبرد تمدن های کهن در توریننمی پیوندد. در مقابل لورنزو ماتا سنتر آمریکایی-مکزیکی که در جام جهانی ۲۰۱۴ و جام ملت های ۲۰۱۵ غیبت داشت،‌ به ترکیب مکزیک بازگشته است.

اسلوکاس گارد رأس یونان هم به دلیل مصدومیت از ترکیب این تیم خارج شد و سرمربی یونان در روزهای پایانی با حذف دو نفر به ترکیب ۱۲ نفره نهایی رسید. برادران آنتتوکومپو (تاناسیس و جیانیس) و کوستا کوفوس ستاره های شاغل در لیگ حرفه ای NBA هستند و تیم ترکیبی از بازیکنان جوان و باتجربه است.

یونان در حال حاضر در رده دهم رنکینگ جهانی جای دارد و حدود یک دهه قبل با قهرمانی یوروبسکت ۲۰۰۵ و نایب قهرمانی جام جهانی ۲۰۰۶ دوران طلایی خود را سپری می کرد. یونانی ها قویترین تیم گروه به حساب می آیند. تیم های ایران در رده هفدهم و مکزیک در رده نوزدهم جهان هم جایگاه های نزدیکی در رنکینگ فیبا دارند.

شانس صعود و رولت روسی

نتایج خوب تیم ملی ایران در دوران آماده سازی و غیبت برخی بازیکنان در تیم های حریف باعث شد که شانس های ایران حداقل برای صعود از مرحله مقدماتی بیشتر به نظر برسد. علی توفیق دبیر فدراسیون بسکتبال با تاکید براینکه به اندازه تیم هایی مانند فیلیپین، لتونی و نیوزیلند برای ایران شانس قائل است،‌ می گوید: ” بسکتبال شانسی نیست و نسبی است. شکل برگزاری این دوره مانند رولت روسی است که یک گلوله در آن قرار دارد و وقتی شلیک می کنید شانس یک به شش است که آن گلوله شلیک شود. ما هم اگر یک برد به دست بیاوریم به مرحله بعد می رویم.”

شکل برگزاری این دوره مانند رولت روسی است که یک گلوله در آن قرار دارد و وقتی شلیک می کنید شانس یک به شش است که آن گلوله شلیک شود.
توفیق توضیح می دهد که در زمان سرمربیگری بائرمن در تیم ملی آلمان، هر تیم با پنج تیم دیگر در تورنمنت انتخابی المپیک مسابقه می داد،‌ اگر در بازی نخست می باخت، باز هم شانس این را داشت که با پیروزی مقابل سایر حریفان در نهایت صعود کند. حالا برای کم شدن هزینه ها،‌ شکل برگزاری را به تورنمنتی با دو گروه سه تیمی تبدیل کرده اند و شانس تیم ها پایینتر آمده است.

دبیر فدراسیون درباره قرعه ایران ادامه می دهد: “قرعه بدی هم به ما خورده است. در روز نخست ما با یونان بازی داریم و تیم مکزیک استراحت دارد. در حالی که ما شانس بیشتری برای شکست دادن مکزیک قائل هستیم،‌ این تیم به راحتی بازی ما را رصد می کند و در روز دوم مقابل ایران قرار می گیرد. جالب اینجاست که ایران دو بازی پیاپی دارد و استراحت تیم در روز سوم است. اگر ما در روز نخست استراحت داشتیم،‌ شانس این را پیدا می کردیم که تیم مکزیک را رصد کنیم و با شرایط بهتری مقابل این تیم قرار بگیریم.”

درباره نویسنده

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 4 =