فصد خون غرب تهران
برزگران
خشکشویی
تصفیه آب
ابزار رویان>

انتخاب صفحه

فصد خون شمال تهران

ورزش در اسلام

ورزش در اسلام  بسیار سفارش شده است توسط معصومین که در اينجا به برخى از ورزش هايى كه در منابع اسلامى به آن اشاره شده مى پردازيم .

۱. دو و ميدانى : دووميدانى ورزشى است كه به عنوان مادر ورزش هاى ديگر مطرح مى باشد . در روايات مطرح شده كه پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله گاهى با افراد مسابقه دو مى دادند و گاهى حضرت برنده مى شدند و گاهى ديگران .

(طوسى ، بى تا ، ج ۶ ، ص ۲۸۹)

 

۲. اسب سوارى : پيامبر صلى الله عليه و آله اسبى به نام «عضبا» داشتند كه با آن با اصحاب خود به مسابقه مى پرداختند و غالبا پيروز مى شدند و گاهى هم شكست مى خوردند (همان) .

امام باقر عليه السلام مى فرمايد : «رسول خدا مسابقه اسب دوانى ترتيب داده و جوايز را از مال خويش پرداخت مى كرد »

(حرّعاملى، ۱۴۱۴ق ، ج ۱۳، ص ۳۵۱) 

 

۳. شنا: از جمله ورزش هايى كه به آن سفارش شده ، ورزش شنا مى باشد . امام على عليه السلام از پيامبر صلى الله عليه و آله نقل مى كند كه آن حضرت فرمود : فرزندانتان را تيراندازى و شنا بياموزيد . 

(كلينى، ۱۴۲۹ق، ج ۶، ص ۴۷)

 

۴. تيراندازى : يكى ديگر از ورزش هايى كه اسلام روى آن تأكيد كرده، تيراندازى است . رسول اكرم صلى الله عليه و آله فرمودند: «حق فرزند بر عهده پدرش اين است كه به او نوشتن، شناكردن و تيراندازى را بياموزد و روزىِ او را تنها از راه حلال و پاكيزه تهيه نمايد» (محمدى رى شهرى، ۱۴۱۶ق، ح ۲۲۴۳۴) 

 

۵. پياده روى : يكى از ورزش هايى كه نياز به امكانات خاصى ندارد و حتى فرد مى تواند در منزل نيز آن را انجام دهد پياده روى مى باشد. گفته شده: پانزده دقيقه پياده روى در عين اينكه ورزش سبكى است، باعث چالاكى و نشاط مى شود و همچنين انقباض ماهيچه ها را از بين مى برد (توحيدى اقدم، ۱۳۸۰، ص ۱۳۹). امام صادق عليه السلام شادابى و خرمى را در چند چيز مى داند و پياده روى، اسب سوارى و شنا كردن را جزو آنها برمى شمرد: «عَنْ أَبِى عَبْدِاللَّهِ عليه السلام قَالَ: النُّشْرَةُ فِى عَشَرَةِ أَشْياءَ الْمَشْى وَالرُّكُوبِ وَ الِارْتِمَاسِ فِى الْمَاءِ…»

(مجلسى، ۱۴۰۳ق، ج ۷۳، ص ۳۲۳)

 

۶. كشتى: پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله شبى به خانه فاطمه زهرا عليهاالسلام آمدند . امام حسن و امام حسين عليهماالسلام در سنين كودكى بودند. آن حضرت به آنها فرمودند: بپاخيزيد و با يكديگر كشتى بگيريد. آنها هم برخاسته و كشتى گرفتند

(همان، ج ۱۰۳، ص ۱۸۹). ديگران نيز آنها را تشويق مى كردند. همچنين پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله از محلى عبور مى كردند كه دو نفر در حال كشتى گرفتن بودند. حضرت آنها را از اين كار منع نكردند

(پاك نژاد، بى تا، ج ۱۴، ص ۲۸۵)

 

۷. وزنه بردارى : پيامبر به جمعيتى رسيدند كه در حال بلندكردن وزنه هايى از سنگ بودند. ايشان معيارهاى معنوى را براى قوى ترين فرد بيان كردند. حضرت از آنها سؤال كرد: براى چه اين كار را مى كنيد؟ جواب دادند: براى اينكه قوى ترين و زورمندترين فرد را بشناسيم. پيامبر فرمودند: آيا دوست داريد من بيان كنم براى شما چه كسى از همه نيرومندتر است؟ گفتند: آرى. حضرت فرمودند: قوى ترين فرد آن كسى است كه هنگام خشنودى، رضايتش او را در باطل و زشت داخل نكند و هنگام عصبانيت ، او را از محدوده حق بيرون نكند و وقتى قدرت يافت به آنچه حق او نيست دست نبرد.

(طبرسى، ۱۳۴۴، ص ۱۸۲)

درباره نویسنده

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + بیست =